BigData w edukacji. Content 1.0
8 lipca 2019
Nakładem Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej ukazała się książka "BigData w edukacji. Content 1.0 – prototyp aplikacji do analizy treści internetu". Autorami publikacji są prof. dr hab. Maciej Tanaś, dr inż. Mariusz Kamola, dr Rafał Lange i mgr Mariusz Fila – członkowie zespołu NASK Państwowego Instytutu Badawczego.
Jak pisze w recenzji prof. dr hab. Barbara Galas, raport badawczy wiąże się z nurtem poszukiwania nowych narzędzi do analizy i przetwarzania wielkich zbiorów danych, oraz ich zastosowania w metodologii badań społecznych i edukacyjnych, w czasie gdy gwałtownie rosną przypływy informacji z wielu różnych źródeł. Dane te mają ogromną użyteczność dla nauki, edukacji, gospodarki czy polityki, co rodzi pilną potrzebę tworzenia nowych metod i technik analizy Big Data, oraz nowych rozwiązań technologicznych, otwierających zupełnie nowe perspektywy poznawcze przed nauką i edukacją, pozwalające zdobyć bezcenną wiedzę o przestrzeni, w jakiej żyjemy.
Temu właśnie ma służyć m.in. przedstawiony w Raporcie projekt Content 1.0, umożliwiający podejmowanie takich analiz z zastosowaniem wielowymiarowej analizy semantycznej treści zeskanowanych danych źródłowych ze stron internetowych i portali społecznościowych. Pierwsze eksperymenty z jego zastosowaniem pokazały, że stwarza on nie tylko duże możliwości analityczne, ale jego otwarty charakter pozwala też na wzbogacanie go o nowe elementy, co wydatnie umożliwia dalszy rozwój i zwiększa potencjalne możliwości jego wykorzystania w badaniach nad edukacją, czy szerzej – w obszarze nauk społecznych.
Publikację można pobrać ze strony researchgate.net.